2007. október 8., hétfő

Vargányás couscous saláta

Nem sok kellemesebb időtöltést ismerek így ősz táján, mint sárgás, vöröses lombok árnyalta erdőben túrázgatni, és élvezni az utolsó napsugarak gyengéd melegét. A természet ősszel azonban megannyi izgalmas ajándékot is tartogat az embernek. A hétvégén 9ed magammal a Zemplénben jártam. Én ennyi gombát, szabályszerűen gomba mezőket, még sohasem láttam... pedig gyerek korom óta járom az erdőket. Biztos hála a kiadós esőknek és a napsütésnek még jó pár hétig tele szedhetjük kosarunkat. A gombát persze ismerni kell! Esetemben rendelkezésünkre állt egy beépített gomba szakértő család tag.
Imádatunk tárgya ezúttal (is) az ízletes vargánya volt, amiben igencsak bővelkedett az erdő... Halkan meg is jegyeztem, ha létezne az orv gombászat kifejezés, akkor mi a fogalmat ezúttal teljesen kimerítettük! Ami a felhasználást illeti mi eddig csak jól bevált leveseket készítettünk belőle, esetleg kirántottuk. A mostani mennyiség azonban meghozta a kísérletező kedvet. Én az első adagból a következő egyszerű, friss, de laktató étket készítettem.

Vargányás couscous saláta
A gombák kalapját és tönkjét is egyaránt felhasználom. A húsos kalapokat 1,5-2 cm-es kockákra aprítom, a tönköt pedig hajszálvékony karikákra szeletelem. 2 diónyi vaj és olaj keverékén serpenyőben, alacsony lángon 7-8 percig fonnyasztom a gombát. Nem cél, hogy teljesen megsüljön, én úgy szeretem, ha még bele lehet harapni. Miután elzártam alatta a lángot, csak kevés frissen őrölt színes borssal ízesítem. Mivel ez a vargánya, mint ahogy nevében is benne van, ízletes így vétek lenne bármivel is elvonni a figyelmet a hamisítatlan íz világról. Kínosan ügyeltem tehát, hogy csak kiegészítő partnereket találjak számára, s ne versenytársakat...
Ezután couscous-t készítek a csomagoláson írt lépések alapján. (Ma már igen sokféle couscous-szal találkozik az ember, s lehetőségünk van az autentikus, órahosszákig cserépedényben párolás, muszlin kendőbe csavarás módszere és különösebb ügyesség nélkül is ezt a keleties étel remeket az asztalunkra varázsolni.) Ezután már csak paradicsomot (inkább kevésbé érettet) apróra kockára vágok, s petrezselyem zöldet aprítok.
Salátástálba összekeverem a hozzávalókat és végül közvetlen étkezés előtt friss citromlevet facsarok rá.
Melegen és hidegen is egyaránt fogyasztható.


Hozzávalók: (2 személyre)
30 dkg ízletes vargánya ( 2 közepes)
25 dkg couscous
2 közepes paradicsom
fél csomag petrezselyem zöld
2 diónyi vaj
0,5 dl oliva olaj( nem extraszűz)
színes bors

Nincsenek megjegyzések: