2009. július 8., szerda

Könnyű nyári nyalánksagok


Hideg pöszméte leves bodzával

Az egres a ribiszkefélék családjába tartozó gyümölcs, számtalan neve használatos hazánkban. Mifelénk (Debrecen környékén) pöszmétének, köszmétének hívják, de országszerte találkozhatunk a piszke és büszke elnevezésekkel. Számomra talán ez utóbbi volt a legérdekesebb - mikor a Tiszaújvárosból származó munkatársamtól a következő üzenetet kaptam ebéd után: "Büszke vagyok Rád, hogy ilyen jó büszke levest tudsz főzni."

Leginkább hideg levesként vagy sült húsok mellé mártásként szoktam elkészíteni ezt a savanykás gyümölcsöt. Ez alkalommal leves lett belőle, s bár már a bodza szezonnak vége, szörp formjában még mindig mindennapjaim része ez a csodás virágnedű. Így gondoltam egyet, és a leveset megfűszereztem egy kis bodza virág sziruppal is. A bogyók megtisztítása nem egy álommeló, de ebben a nyári hőségben a hideg leves mindenért kárpótol.
A gymölcsöt cukorral és a vaníliával körülbelül 8-10 percig főzzük, hogy épp megpuhuljanak a szemek, vigyázat másodpercek alatt szét fő, ha nem ügyelünk rá. Ezután én a habarást gyümölcs leveseknél pudingporral szoktam végezni és tejszínnel, így csomoómentes és selymes, krémes lesz. Ehhez a habaráshoz tettem a bodzaszirupot, és alacsony lángon forrásig főzöm.

Hozzávalók:

25dkg megtisztított pöszméte
12-15dkg cukor ízlés szerint
2 ek vaniliáspuding por
2dl tejszín
negyed vaniliarúd kikapart magja (ha nincs egy csomag bourbon vaniliáscukor)
3ek bodzaszörp
1,2 liter víz

Nincsenek megjegyzések: